Pieslēgties
Pieslēgušies

We have 50 guests and 0 members online
    Kalendārs
    foruma-zinojumi

    zaz 965

    Tāpat kā visām, arī automašīnām ir sava vēsture, un ZAZ, protams, nav izņēmums. Pagājušā gadsimta piecdesmito gadu vidū Padomju savienībā, tāpat kā citur pēckara Eiropā, radās nepieciešamība pēc “tautas” auto. Vācijā tas bija WV Kafer, Francijā Renault 4cu, Itālijā Fiat 500, kura dizaina autors Dante Dzakoze netieši kļuva par ZAZ 965 krusttēvu. Padomju Savienībā pēc vācu paraugiem ražotie Moskvich (Opel Kadett) un Pobeda (Opel Captain) neatbilda laika prasībām un 1958. gadā tapa Moskvich 411 (pēc citiem avotiem 444). Šīs mašīnas dzinēja jauda bija tikai 17,5 Zs un maksimālais noskrējiens - trīsdesmit tūkstoši kilometru. Protams, ka šādam motociklu rūpnīcā izgatavotam dzinējam nebija nākotnes.

    Nedaudz vēlāk šīs iestrādes pārtapa ZAZ 965g automašīnā ar horizontālu virzuļu izvietojumu (1959.g. Padomju Porshe). Un beidzot 1960. gadā no konveijera nonāca ZAZ 965 ar mums labāk pazīstamo V-veida dzinēja konstrukciju un 23zs motoru. Mašīnas tika ražotas šīm vajadzībām pārprofilētajā lauksaimniecības mašīnu rūpnīcā “Komunar” Zaporozjes pilsētā Ukrainā. Ģenerālsekretārs Ņikita Hruščovs norādīja, ka automašīnas cenai ir jābūt pieejamai un, kā tolaik jokoja, ZAZ maksāja tieši tik cik tūkstotis degvīna pudeļu.1962. gadā “zaporožets” tika apgādāts ar 27 zs (746cc) dzinēju. Gadu vēlāk uzsākta arī invalīdu versijas ražošana. Vēlāk parādījās ZAZ 965a ar dažādiem uzlabojumiem gan ārējā izskata, gan tehniskajā ziņā - tam tika uzstādīti jau 30Zs (887 cc) motori. Neiztika arī bez speciāli ražotajām automašīnām, ZAZ 965ae – Jalta eksportam, ārstu vajadzībām un pasta mašīnas, kurās aizmugurējo sēdekļu vietā tika ierīkota sūtījumu kaste. Stūre šim modelim, kā jau pienākas pasta mašīnai, atradās labajā pusē, bet aizmugurējie stikli aizstāti ar metāla paneļiem. Par savu aizmugurējo šasiju Zaporožecs var pateikties tam pašam Fiat 500/600, bet priekšējā torsionu sistēmas piekare aizgūta no VW Kafer. Torsioni – savītas virves, tika izgudrotas vel antīkajā pasaulē. Šis princips tika izmantots katapultu izgatavošanā un atrada lielisku pielietojumu daudzos mūsdienu mehānismos.

    Ir pretrunīgas ziņas par to, vai tā laika politbiroja vadītājam Ņ. Hruščovam iepatikās jaunā mazlitrāžas mašīnīte, vai gluži otrādi, tas to esot nosaucis par “konservu kārbu” un licis pārtraukt ražot ZAZ965 un 965a modeļus. Tā vai citādi, līdz 1969. gadam tika saražotas 322106 automašīnas, kas ir iemantojušas gan tautas mīlestību, gan kļuvušas par daudzu anekdošu varoņiem un tomēr laikam ritot kļuva par katra PSRS laika auto kolekcionāra sapni.
     
    Meklēt
    Nejaušas bildes